CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, November 1, 2010

...apa betulkah?!!!

nota mula: entri ini ditulis dalam Bahasa Melayu untuk pemahaman...


saya kagum terhadap seorang hamba Allah ini...namanya Q...
sesungguhnya saya tidak mengenali Q ini...kisah Q dan saya setakat di sini --> kisah 12345

amatlah mengejutkan apabila saya menerima kiriman SMS ini:

Hai!!!! Ingat saya lagi tak? Nak tanya satu boleh tak? kalau sayanak beli rumah, boleh tak saya pakai epf utk byr downpayment. mcm mana caranya?

orang bertanya, maka saya menjawablah...walaupun dalam hati berfikir (eh,eh...bukankah kamu pernah bekerja sebagai pengurus kelulusan pinjaman untuk sebuah syarikat perbankan ke?!! patutnya lebih arif daripada saya...)

jawapan saya: ohh, epf ke, kite x surelaa Q,tpnye, kite isi form utk pengeluaran urusan beli rumah kali pertama, pastu kite bagi copy s&p, tu je laa, epf pun bank in laa kat akaun kite,x mention pun utk downpayment sume ni, ade kot tulis kt form tu, tp legal terms ni, kite x penah kesah sgt, dh jumpe umah ke? kat mane?

keesokan harinya...
ada SMS lagi daripada Q...

Awak!!!! saya nak mintak tlg boleh tak. Saya nak book satu condo ni dkt kl. Saya kena byr booking dgn agentyg tlg cari rumah ni. Dia nak mengejut RM5k tapi saya takde cash in hand. Saya takde saluran lain lg sbb saya tak nak family tahu. Saya tak tahu kenapa saya tanya awak tapi dia nak isnin ni kalau tak dia akan beralih ke customer lain.

reaksi saya...hurmm...sandiwara kali ini lebih mengejutkan...Q, sungguhlah saya tidak mengenali kamu...

teringat saya kepada kata-kata seorang sahabat berkenaan rezeki:

kalau dah bukan rezeki kite, buatlah ape pun, takkan dapat kat kite...sabar dan bersyukurlah...

oleh itu, jawapan saya terhadap SMS oleh Q tadi: rezeki dtg drpd Allah, Dia dh siapkan yg baik2, mungkin ini belum masanya, sabar ok,

selang beberapa ketika, saya menerima SMS ini pula:
Meaning???Awk x boleh tlg saya yer.Saya janji saya byr blk.

saya tidak membalas SMS terakhir tersebut...

setelah peristiwa yang lalu, buat Q, ya, kamu masihlah kawan saya...saya tidak menghukum (Allah sahaja yang berhak)...

saya boleh menjadi kawan yang baik tetapi asas kepercayaan telah kamu calarkan sedikit...nilailah kembali dan betulkanlah niat...insyaAllah, sama-sama kite beroleh kebaikan...

6 comments:

~Am said...

beb...kalau org nak beli rumah siang2 kena prepare at least 5% of the house cost in hand...takde istilah mengejut mintak RM5K ok...tak guna punya jantan...

zhu m said...

erk!
thats a new kind of low!

kejora said...

kak am - tulaa...kite pun konfius sudah...

pamina - kan...kan...tu yang i kagum tu...i'm accepting unacceptable...hahaha

baMby said...

Tis kind of thing my sister mmg ske buat..tibe2 je mengejut nye..tp sbb dh sayang redha ajela..cinta itu buta~~

P/s: bookin kn bayar ngn kad kredit pon bole

Faiz said...

haha.. jawapan anda adalah sangat cool!! suka!

kejora said...

mirza - alamak...mirza...i don't get you...hahaha...i'm having my best time gelaking this loser actually...

faiz - iye...terime kasih...