CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, October 27, 2010

...menjawab 10 soalan...

artikel ini saya dapati daripada pautan dinding halaman sosial sahabat saya, saudari Salwa...lalu saya kongsikan pula pada halaman sosial saya di sini --> 10 soalan sebelum meminang

makanya, ini adalah jawapan-jawapan yang saya temukan ketika ini...

saya masih taaruf...

saya kasih pada seorang insan yang sama...

saya tidak perlu ada sebab untuk itu...

hanya Allah jualah Yang Maha Mengetahui...

genap sepuluh hari telah berlalu...sementelah saya diberitakan oleh F tentang pencarian yang sesuai...

menurut F, bkn sbb dia x suke aliza, tp dia x cinta...

apa kata saya yang degil? oohh, hadirlah dengan ikhlas...insyaAllah...

aliza senang sendiri...kembali kepada fitrah manusia, ya, saya mohon agar kekasih saya Yang Satu, pertemukanlah saya dengan kekasihMu jua...

saya memilih insan ini...pada ketika ini...

apa adanya...saya tidak faham...insan ini pun tidak faham...

ayuh, marilah menjawab soalan -

Soalan 1: Apakah wawasan hidup saya?
Bersederhana (wasatiah) dalam menjalani kehidupan, berusaha mencari keredhaan Ilahi untuk menuju kebahagiaan hakiki di akhirat sana...berkasih sayang ke Syurga...

Soalan 2: Bagaimanakah kefahaman saya mengenai konsep perkahwinan?
Perkahwinan adalah suatu ibadah yang menjuruskan diri saya beserta pasangan saya dalam merealisasikan wawasan hidup...(wawasan hidup saya seperti tertera di atas)

Soalan 3: Apakah sifat-sifat yang digemari dan tidak digemari saya?
Dengan sedaya upaya saya, saya menjaga hubungan sesama makhluk...ada kemungkinan sifat yang digemari saya tidak digemari orang-orang lain dan begitulah juga sebaliknya...bergantung kepada situasi, tindakan dan amalan saya adalah berlandaskan niat yang sedia tulus...sila terima saya seadanya...dan saya menerima kamu seadanya juga...

Soalan 4: Apakah pandangan saya mengenai anak pada tahun pertama perkahwinan?
Anak-anak adalah permata kesayangan cinta hati, anugerah daripada Allah Maha Pencipta lagi Maha Pemurah...Anak merupakan rezeki dan amanah utama, penyambung zuriat yang bakal mendoakan kesejahteraan setelah kita dikembalikan kepadaNya...saya tidak menolak rezeki kurniaan Allah...nama-nama anak-anak pun dah ready dah,OK...

Soalan 5: Adakah saya mempunyai masalah kesihatan dan kecacatan?
Ya...saya ada khilafnya namun saya tetaplah sebaik-baik sempurna ciptaanNya, cukup bagi saya...saya berikhtiar sekadar kemampuan...alhamdulillah...syukur...nikmat sihat...saya masih boleh berdikari...sila terima saya seadanya juga...untuk ini...

Soalan 6: Adakah saya seorang yang suka bergaul?
Saya mengelak untuk tidak berkawan...Saya bersahabat kerana Allah...Saya tidak berhak untuk mengadili...Saya tidaklah anti sosial tetapi saya memilih keramaian yang saya hadiri...Saya senang sekali melayan kerenah segenap generasi...kerana itu, saya sifatkan hidup saya berwarna-warni...yeay...

Soalan 7: Bagaimana hubungan saya dengan ahli keluarga saya?
Saya masih mempunyai mama dan abah yang menyayangi...Saya dan keluarga asas saya sangat sangat sangat sangat sangatlah rapat...keluarga kembangan pula pelbagai ragamnya...saya cenderung mesra dengan keluarga sebelah mama...saya amat sayang, berkorban segalanya demi keluarga...ohh...yaa...welcome to the family...hehe..

Soalan 8: Apakah kegemaran saya dan bagaimana saya mengisi waktu lapang saya?
Saya gemar memasak, saya gemar makan, saya gemar menulis, saya gemar berlari, saya gemar berjalan-jalan, saya gemar bercuti, saya gemar memandu Ryan, saya gemar menyanyi, saya gemar permainan intelek (sudoku, catur, karom, congkak, Monopoly, UNO, Scrabble, Reversi, Bejeweled Blitz, Tetris)...di waktu lapang, saya mengaji dan membaca...saya kurang menonton TV- saya lebih suka mendengar muzik...

Soalan 9: Adakah saya aktif dalam mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pertubuhan kebajikan?
Ya...saya tidak hidup sendiri...dan saya tidak minat berpolitik (sila ambil perhatian)...

Soalan 10: Apakah pandangan saya sekiranya ibu bapa masuk campur dalam urusan peribadi atau urusan rumahtangga saya?
Alhamdulillah, setakat ini urusan peribadi saya di atas tangan saya sendiri dengan budi bicara mama dan abah...saya tidak terbeban dengan itu...hurmm...urusan rumahtangga, biarlah ketua keluarga - bakal suami saya yang bertanggungjawab sepenuhnya...mama dan abah serta bakal mentua saya berhak mendidik dan memberikan nasihat apabila perlu, tetapi kamilah yang mencorakkan kerukunan dan kebahagiaan mahligai perkahwinan kami...aminnn...

futnut: saya belum pergi kursus kahwin lagi ni...Yulie, Anna, Nadh dan DGAs yang berkenaan - jom jejommm...dekat Setiawangsa tu...




4 comments:

|| a - j . E . E || said...

dengar cerita next punye kursus kawen lama.. hihi baek g amek cepat :p

salwabee said...

aliza dear,

insya Allah, Allah akan berikan terbaik utk awak..
terharu sy baca jawapan2 awak, sungguh!! moga niat ikhlas mendirikan rumah tangga, dipermudahkan Allah...

p/s: bile baca jawapan utk soalan ke 4,saya gelak sat. hehehee

zhu m said...

all the best aliza. i guess the search never ends. but never stop searching. i hope you find the one who is good for you :)

kejora said...

girl - yup...kite takmo kene qiyamullail nanti...aiyakkk

salwaku - iye...insyaAllah...

pamina - thanks dear...yeay...