CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, November 16, 2010

...sometimes Aliza kene jugak menang...

Manual Bercinta: Perigi Timba Sama Mencari
www.iluvislam.com
Oleh: Ahmad Fahmi
Editor: Rasailul Ashwaq

"Sekarang lepas habis degree, nak buat apa pula? Nak kerja atau sambung lagi buat master?," saya bertanya.

Pada malam itu, alhamdulillah, diizinkan oleh Allah s.w.t. sempat bertukar khabar, bertanya berita kepada seorang kenalan yang berstatus kakak, yang saya kenal hampir 15 tahun silam. Beliau juga antara insan yang saya amat kagumi dan hormati. Akhlaknya baik dan dalam bidang akademik, mendapat anugerah dekan itu biasa. Mantap pokoknya.


"Akak rasa nak jadi pensyarah. Kebetulan habis degree, pihak universiti tawar sambung master. InsyaAllah kakak rasa nak sambung master," jawab beliau. Dengan keputusan yang cemerlang, bukan satu hal yang sukar untuk mendapat tawaran ini. Walaupun dengan usia yang muda, seawal 25 tahun.


"Ngomong-ngomong, sekarang sudah masuk umur 25. Sudah ada calon belum kak?," saya cuba mencuit dengan nada bercanda.


"Erm, itu yang akak nak cerita dan minta pendapat Ami ni."


"Owh... beres. Ceritalah... kalau boleh saya bagi pandangan, ya saya bagi. Jika tak boleh, sekurang-kurangnya menjadi pendengar yang baik," jelas saya.


"Ada seorang yang suka pada akak, tapi akak tak berapa berminat kerana akhlaknya tak bagus. Jadi akak tolaklah."


"Bagus, seharusnya macam itulah," komentar saya. Menambah rancak perbualan.


"Itu tak apa lagi. Akak tak kisah pun. Cuma sekarang, bimbang juga, dengan umur sudah masuk 25, tambah pula nak sambung master. Tak ramai lelaki yang berani," jelas beliau.

Sudah menjadi polemik dalam kalangan masyarakat apabila kita bercerita tentang dua kutub insan ini, faktor akademik dan taraf hidup menjadi permasalahan.


Wanita ramai di pusat pengajian awam, lelaki ramai di pusat serenti. Wanita ramai mencari ijazah, lelaki ramai berusaha menjadi jenazah. Dijalan raya yang "lurus". Itu baru dibuka cerita hal kelayakan duniawi, belum bersembang bab kelayakan akhirat. Susut, paras kritikal.


Lantas kebimbangan yang dikongsi itu, sebenarnya wajar dan tidak dapat tidak, kita harus mengakuinya. Ralit masyarakat kita, umur 25 tahun, adalah umur yang paling "cun" untuk melangkah ke alam sana. Menghampiri ke umur itu, cukup mendebarkan buat si gadis. Saya mengerti.


"Jadi sampai sekarang, tak ada lagi lah lelaki yang masuk merisik khabar?" tanya saya.


"Erm, belum ada. Cuma macam ni, akak ada berkenan dengan seorang lelaki ini. Baik perangai dan insyaAllah
soleh. Cuma itu di peringkat akak, jika dia, akak belum tahulah bagaimana."

"Jadi nak minta pandangan Ami, macam mana nak buat?" tanya beliau.

Mainstream Masyarakat


Selalunya, setiap hubungan itu dimulai oleh si jejaka. Mendekati si gadis, merisik si gadis, sehingga meminang si gadis. Caranya pelbagai. Bagi lelaki yang faham apa itu Islam, apa itu hukum syarak, si jejaka akan menguruskan dengan panduan tersebut. Tapi tidak kurang juga, lelaki mengambil panduan bukan dari firman tertinggi, ayat-ayat cinta, al-Quran dan sunnah!

Apabila lampu hijau diberikan oleh si gadis, biasanya selepas itu akan menyusullah ijab dan kabul. Lelaki meminang wanita, itu biasa dan lumrah bagi masyarakat.


"Apa kata, akak yang mulakan dulu. Maksud saya akak yang merisik lelaki tu?" cadangan "ganjil" saya.


"Ish Ami... seganlah. Tak buat dek orang," pintas beliau.

Ya... perempuan meminang lelaki itu aneh bagi masyarakat kita. Tetapi jika kita menyemak kembali helaian sejarah gemilang, yang dicontohkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat, hubungan membina keluarga Muslim lagi mukmin itu bukan dengan cara satu hala.



Ada sirah mentafsirkan hubungan itu dimulai oleh jejaka meminang wanita. Dalam pada masa yang sama, ada sirah mencatatkan hubungan itu dimulai oleh wanita itu sendiri. Lupakah kita dengan kisah cinta Murabbi Cinta kita, Rasulullah s.a.w. dengan wanita syurga, Siti Khadijah. Dalam kisah cinta, cinta terbaik yang harus kita umat akhir zaman contohi sudah semestinya baginda. Ini membuktikan, pinangan itu bukan satu talian kehidupan yang bersifat satu hala, tetapi boleh bertukar menjadi dua hala. Tergantung keadaan dan masa.


Seganlah!

Ya segan, kerana tidak dibuat dek orang kita. Sedangkan syariat begitu luar melebar dalam menata hidup umat Islam. Cukup cantik dan cukup sempurna, berbanding keterikatan adat yang menyempit. Menyusahkan.


Yang wajib, tidak dibuat.
Yang sunat, dilihat wajib.
Yang haram, itu dipertahan!


Sebenarnya, ada sesetengah adat dan syariat yang boleh dicantumkan. Dan jika ada pertembungan, bagi kita yang mengaku beriman dengan Allah dan Rasul, syariat itu diletakkan di hadapan sekali hatta pedang di leher sekalipun.


Kebenaran itu di zaman ini dilihat asing dan janggal di mata masyarakat. Justeru menjadi "cicak yang pekak" amat dituntut biarpun dicop sebagai tidak tahu malu!


Cara Menghubung


"Habis tu macam mana akak nak buat? Takkan akak nak jumpa dia, tanya nombor telefon keluarga dia... aneh la dan malu lagi," jelas beliau.

"Haa.. ada caranya dan malu itu tandanya ada iman," pintas saya.


Sering kita, malu itu malu tidak bertempat. Ramai wanita ke pusat membeli-belah dengan menayang pusat, bertepuk tampar dengan lelaki bukan muhrim, keluar malam tak ingat dunia, berpeleseran di tempat awam tanpa segan dan malu. Buta hujung, buta pangkal.


Mahu meminang lelaki yang baik untuk diri sendiri? Ah... malu. Malu tidak bertempat.


Jika melamar lelaki itu dibenarkan syariat, kenapa tidak?


"Saya cadangkan, akak risik dia melalui orang tengah. Orang tengah ini bukan sebarang orang boleh jadi. Dia harus orang yang amanah dengan rahsia dan baik akhlaknya. Jika kita lihat Siti Khadijah itu sendiri dalam meminang lelaki terbaik di dunia, Rasulullah s.a.w. juga melalui orang tengah. Jadi, mengunakan orang tengah adalah jalan terbaik dan dan lebih mulia bagi seorang wanita," terang saya.


"Biasanya, orang tengah itu siapa?"


"Biasa orang tengah itu, pasangan yang sudah bernikah. Dan pasangan ini baik antara akak dan lelaki itu. Jadi akak boleh sampaikan hasrat melalui isteri, dan akan disampaikan ke lelaki itu melalui si suami."


"Menarik... tapi itulah segan juga tu. Macam tak laku pula."


"Biar memilih, asal jangan salah pilih. Pernikahan, bukan untuk sehari dua. Kita cuba untuk selamanya. Tempat kita mencari ketenangan. Tak laku, low class atau segala macam title yang diberikan, semuanya sekadar kata manusia. Biar di pandangan manusia low class, tetapi Allah lihat kita hamba yang high class."


"Hurmm..."


"Pandangan kita, gadis bertukar pasangan sekerap menukar lampin bayi, itu
high class, hot stuff. Dibawa ke hilir jantan ini, dibawa ke hulu jantan ini. Itulah "gadis laku" di zaman kita. Jika begitulah, biar tak laku pun tak apa. Allah lebih mengetahui," saya memberi semangat.

"Cuma satu lagi akak bimbang, macam mana kalau pinangan ditolak lelaki tu? Malulah."

"Disini peranan orang tengah menjadi penghubung yang paling penting. Jika orang tengah itu amanah dan bijaksana dalam melaksanakan misinya, insyallah jika ditolak sekalipun kita masih santai kerana kerahsiaan amat terjaga. Apa-apa pun, doa, usaha dan tawakal itu kuncinya," jawab saya.


Perigi mencari timba atau timba mencari perigi, masih dalam lingkungan kaedah. Dan jangan kita terlupa core bisnes kita di dunia. Sudah solehkah kita? Sudah solehahkah kita? Dengan menyelesaikan persoalan tentang diri kita, urusan si dia, dengan izin Allah dipermudahkan.


Lelaki baik, untuk wanita baik. Wanita baik, untuk lelaki baik. Itu sifir Ilahi! Itu firman tertinggi! Mahu kita percaya? Tidak perlu dijawab, tanyalah iman!


"Wanita-wanita yang keji untuk lelaki yang keji. Dan lelaki yang keji untuk wanita-wanita yang keji (pula) dan wanita-wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yang baik, dan lelaki yang baik diperuntukkan bagi wanita yang baik (pula)."
(Surah An-Nur:26)
----------------------------------------------------

merujuk artikel di atas, Aliza terpanggil mengingat nasihat seorang kawan Aliza tiga hari yang lalu:

Kite perempuan ni ade maruah, janganlah kau biar orang pijak-pijak...

soal maruahkah?
Aliza kenal diri Aliza...insyaAllah...dan Allah jualah Yang Maha Mengetahui...

kawan Aliza ini meminta supaya Aliza berdiam diri buat seketika untuk jangka masa yang lama...menurut kawan Aliza, semua kaum Adam ini sifatnya sama...sahabat Aliza itu pun mungkin sama...berilah mereka ruang...bawak-bawaklah bertenang...

Aliza pula lain pandangannya...tidak betah mengikut stigma masyarakat...

degil Aliza ni lain macamnya...Ya Allah, peliharalah Aliza sebaiknya...

bergantung kepada niatlah...itupun kekasih Aliza - Yang Satu jugaklah yang tau...

Aliza sudah senyap hampir 5 hari...cukuplah tempoh bertenang Aliza...syukur...

petang ini, Aliza memilih untuk tidak senyap lagi...Aliza cuma nak ucap Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua sahabat Aliza...dan sahabat Aliza itu tentunya...

Aliza minta maaf kepada sahabat Aliza itu...Jomlah sama-sama kita menang mencari keredhaan-Nya...aminn...
-------------------------------------------
recently, i did many many happy things...

DGAs were celebrating Dewi's Baby Shower cum Farewell at Pipah's crib...happening sleepover...had soooo much fun makan2, main2, photogedixing, and even mimicking Dewi's tummy (with balloons)...kekekekekeke...and zzZzzzzZzzzzzzzz...we had our censored time whenever our Stackos came tumbling down...ooopssss...and bankrupt eras...and Dewi's been held up in Jail almost every rounds...huwaaaaaa....will cherished our great times...

got some catch ups with 2 of my "missing" girlfriends...yeay...cyber hugssss...cyber kissesss...XOXO...why laa ohh why we're oceans apart?!!!

managed to invite several DGAs viewing my lovely Iris...cantik...cantik...Cik Mas pun cakap cantik...jadi, percayalah...Iris cantik...Afnan pun gayat-gayat, kan Bie kan?!! here comes 'tukang bising' Iris...and guess what, yesterday, my bookshelf has arrived...yeay...and jumpe jiran2 jugak...2 nice malay families...they are 07-11 and 07-09...nanti Liza hantar kuih...yeay...yeay...

Encik Limau, saye sudah register untuk Malakoff Run...jumpe kat sane, ye...Cik Farrah juge, sile temankan saye...

sekali lagi,

Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha buat semua sahabat Liza...

petang ini, balik ke Klang bersama Afifku...nak buat Nasi Dagang untuk esok :)

4 comments:

|| a - j . E . E || said...

selamat hari raya aidiadha dear... hihi

ke da tak valid lagik nak wish? :p

harni said...

let's talk again on YM.. it was a good conversation.. cyber hugs & cyber kisses again!! wait for me to physically hugs & kiss you on 14th december ya! :)

Aliza said...

ajeeku - masih valid lagi...iye..selamat...selamat...

harni - yes yang :)i'll be right here

Aliza said...
This comment has been removed by the author.